Inloggen
Winkelmandje
Vanaf € 22,50 gratis verzending Levertijd 1-5 werkdagen 50 dagen gratis ruilen & retourneren Levering in Nederland & België
Fitwinkels telefonisch of per mail bereikbaar en bezorgen ook! Uit eigen grote voorraden! Ook op zondag bereikbaar!  

6 Tips voor fitte werkenemers

Geplaatst op 19-10-2020 door Fitwinkel

Mensen moeten 5 dagen per week matig intensief bewegen of 3 dagen intensief bewegen. Voor sommige mensen is dit haalbaar door onder andere het beroep wat ze uitvoeren. Toch is uit onderzoek gebleken dat mensen met een ‘zittend beroep’ vaak niet aan die bewegingsnorm voldoen. We weten natuurlijk allemaal dat dit slecht is voor de gezondheid. Zo verhoogt het de risico met maar liefst 50% op diabetes. obesitas en hart- en vaatziekten. Mensen zijn hier zelf als individu verantwoordelijk voor, maar als manager/werkgever kun je zeker invloed hebben op de fitheid van je werknemers. Met deze tips motiveer je de werknemers om met een zittend beroep aan de bewegingsnorm te komen. Veel van deze tips kunnen ook thuis uitgevoerd worden. 

#1 Stimuleer je werknemers om te fietsen
Hebben je medewerkers de mogelijkheid om fietsend of lopend naar het werk te gaan? Stimuleer dit dan! De kans is groot dat ze dan al aan de bewegingsnorm komen. Geef hiervoor het juiste voorbeeld door zelf te gaan fietsen (als dit mogelijk is) of overweeg om je aan te sluiten bij een fietsplan en zet je medewerkers op de fiets!

#2 Stel stoelfietsen en/of bureaufietsen beschikbaar
Beschikken de werkplek over een laag bureau, die niet versteld kan worden? Zorg dan dat je medewerkers gebruik kunnen maken van een stoelfiets of stepper. Zo kunnen ze fietsen of steppen terwijl ze aan het werk zijn. 

Hebben de werkplekken een zit-sta bureau die je hoger kunt zetten? Stel dan wat bureaufietsen beschikbaar! Dit is een hometrainer zonder stuur. 

#3 Drinken van voldoende water
Stimuleer mensen minimaal dagelijks 1,5 liter water te drinken door zelf het goede voorbeeld te geven. Veel mensen drinken namelijk vooral koffie en thee, maar dit drijft meer vocht af dan dat het een positief effect heeft op het lichaam. Zorg bijvoorbeeld voor grote bidons op de werkplek zodat ze automatisch meer water drinken. Zo moeten mensen ook vaker naar het toilet zodat ze even van de werkplek af komen, goed voor de beweging en goed voor de concentratie.

#4 Upgrade de bureaustoel
Stel wat wiebelkussens beschikbaar zodat ze deze op de (bureau)stoel kunnen leggen. Een wiebelkussen zorgt voor een ontspannen en ergonomische houding. Wanneer mensen moeite hebben met stilzitten, kunnen ze de energie kwijt door op het kussen te “wiebelen”. Dit bevordert de concentratie. Een balanskussen helpt om een betere en actievere zithouding te krijgen. Zo trainen ze de stabiliteit, flexibiliteit en ongemerkt de rugspieren.

Ook kun je wat gymballen beschikbaar stellen. Deze kunnen gebruikt worden als bureaustoel.Met een zitbal zit je niet steeds op dezelfde plek. Het grootste voordeel hiervan is dat het lichaam constant moet corrigeren waardoor de core-spieren traint.Er is nu alleen geen rugleuning. In het begin is dit heel vermoeiend dus het is belangrijk dat ze het opbouwen door bijvoorbeeld eerst 30 minuten op een zitbal te gaan zitten. Zorg dat je meer formaten hebt voor verschillende lichaamslengtes:

  • Lichaamslengte: - 155 cm diameter : 45 cm zitbal
  • Lichaamslengte: 155-165 cm diameter: 55 cm zitbal
  • Lichaamslengte: 166-178 cm diameter: 65 cm zitbal
  • Lichaamslengte: 179-190 cm diameter: 75 cm zitbal
  • Lichaamslengte: + 190 cm diameter: 85 cm zitbal


#5 Beweeg in de pauze
Zorg ervoor dat je werkgevers bewegen in de pauze. Zo kun je voorstellen om een wandeling te gaan maken. Goed voor het minimum aan dagelijkse beweging en goed voor de team building! Of stel voor om lopend te vergaderen. Dit klinkt vreemd maar het verhoogt de creativiteit en hersenactiviteit. Niet mogelijk om te lopen? Probeer het dan staand. 

#6 Incompany Fitness
Is je bedrijf al wat verder? Dan geeft een fitnessruimte binnen het bedrijf een mooie uitkomst! Zo kunnen werknemers tijdens lunchpauzes (voornamelijk als het slecht weer is) of na werktijd de fitnessruimte in om te werken aan hun fitheid. Dit scheelt door het gereis heel wat tijd en zorgt ervoor dat het laagdrempeliger wordt om te gaan. Zo houden ze meer tijd over voor andere activiteiten.

Advies voor een fitnessruimte

Wij adviseren je graag bij het inrichten van deze ruimte. Zo bieden wij de ideale combinatie van kracht en cardio. En kunnen wij meedenken over de grootte van de fitnessruimte die nodig is. Daarnaast beschikken wij over diverse accessoires om de ruimte compleet te maken. Interesse? Vul hier het contactformulier in voor vrijblijvend advies op maat.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om je werknemers fit te houden?

Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijke verhouding zit tussen de sportieve activiteiten van de werknemers en het verzuim. Sportende werknemers zijn minder vaak ziek en is de duur van het verzuim korter. Ook is het goed voor de geestelijke gezondheid. Wat ervoor zorgt dat werknemers beter met stress om kunnen gaan. Tevens worden ze productiever omdat tijdens het trainen de bloedstroom naar de hersenen wordt verhoogd waardoor het bewustzijn vergroot wordt en geeft ze meer energie waardoor ze wakkerder zijn op het werk.

Aanmelden nieuwsbrief

Fitwinkel - SubFooter - Finnlo
Fitwinkel - SubFooter - Gymstick
Fitwinkel - SubFooter - Lifefitness
Fitwinkel - SubFooter - Gorilla Wear
Fitwinkel - SubFooter - Matrix
Fitwinkel - SubFooter - Tunturi
Fitwinkel - SubFooter - Flow Fitness
Fitwinkel - SubFooter - VirtuFit

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen
20210116 13:10:25 PC61False0FalseTrue0