Inloggen
Winkelmandje

Fitness elastieken: voordelen, oefeningen en belangrijkste modellen

Fitness elastieken: voordelen, oefeningen en belangrijkste modellen

Fitness elastieken zijn een trend geworden als het gaat om het trainen van onze spieren, of dat nu in de sportschool is, thuis of waar we ook maar kunnen trainen. En dankzij de fitness elastieken kunnen we elke spiergroep in ons lichaam bijna op dezelfde manier trainen als wanneer we stangen, schijven of halters zouden gebruiken. Om dit te doen, hoeven we alleen maar te weten hoe we ze correct moeten gebruiken, en welke verschillende soorten er bestaan. We kunnen fitness elastieken vinden die plat zijn, rond, met een steun om ze vast te houden, buisvormig, enz.


Wat zijn fitness elastieken?

Fitness elastieken zijn een element van fysieke training, uitgerekt en gemaakt van een elastisch materiaal, meestal latex of rubber, hoewel zij ook van stof kunnen zijn gemaakt. Hun lengte varieert tussen 1,5 en 2 meter, en kan veilig tot 3 keer deze lengte reiken. Fitness-elastieken worden ook wel elastische weerstandsbanden genoemd. In het specifieke geval van cirkelvormige fitness elastieken worden ze ook vaak CrossFit- of Cross Training-elastieken genoemd.


Waar zijn fitness elastieken voor?

Met fitness elastieken kunnen we verschillende doelen bereiken of in verschillende situaties worden gebruikt: 1. Het uitvoeren van bodybuilding-oefeningen Een van de belangrijkste redenen waarom ze worden gebruikt is voor het uitvoeren van bodybuilding-oefeningen, als vervanging voor halters of stangen en schijven.
2. Spierversterking Een andere reden is het verstevigen van de spieren, waarvoor gewoonlijk soepele fitness elastieken worden gebruikt. Zij dienen ook als aanvulling bij diverse fysieke activiteiten zoals de eerder genoemde Cross Training, Pilates of Yoga. Gladde fitness elastieken bieden over het algemeen minder weerstand dan ronde fitness elastieken, daarom worden ze vooral gebruikt door beginners of mensen die gewoon hun spieren willen versterken zonder te proberen spiermassa te winnen.
3. Verhoogde weerstand De cirkelvormige fitness elastieken kunnen worden gebruikt om de weerstand te verhogen bij oefeningen die weerstand bieden, of bij push-ups, waardoor de moeilijkheidsgraad wordt verhoogd.
4. Aanvulling op sportactiviteiten Pilates is een activiteit die de kern of het centrale gedeelte van het lichaam op een zeer intense manier bewerkt. Bij sommige oefeningen worden echter platte fitness elastieken gebruikt om de moeilijkheidsgraad te verhogen of om als hulpmiddel te dienen.
In feite is het belang van fitness elastieken voor Pilates zo groot dat men er een groot aantal oefeningen mee kan leren en ze dus kan opnemen in de sessies van deze heilzame discipline. Een andere activiteit waarbij het gebruik van platte fitness elastieken zeer gebruikelijk is, is in Yoga. Dankzij de elastieken kunnen yoga-asana's een extra intensiteit punt krijgen of, zoals in het geval van Pilates, dienen als steunpunt om de uitvoering van bepaalde houdingen te vergemakkelijken. 5. Stretch hulp Fitness elastieken kunnen worden gebruikt om rekoefeningen voor de spieren uit te voeren. Stretching is zeer noodzakelijk voor een goede spier gezondheid en om de lenigheid te behouden en te verbeteren.


Voordelen van fitnesstraining met elastieken

Trainen met fitness-elastieken levert ons veel voordelen op, zowel wat de oefeningen als wat het praktische aspect betreft.
1. Je kunt thuis trainen Fitness elastieken voor training thuis zijn een zeer goede optie, omdat ze weinig wegen, weinig ruimte innemen en omdat ze van een zacht materiaal zijn gemaakt, beschadigen ze vloeren en meubels niet.
2. Alle spiergroepen kunnen getraind worden Met fitness elastieken kunnen we alle spieren in ons lichaam trainen. Benen, romp, armen... de verscheidenheid aan oefeningen die ermee kunnen worden gedaan is zeer groot.
3. Ze zijn gemakkelijk te vervoeren Fitness elastieken passen in elke reistas. Stel je voor dat we op vakantie gaan naar een klein dorpje midden in de bergen en we willen onze fysieke training niet onderbreken, en daar zullen we niet de mogelijkheid hebben om naar een sportschool te gaan. Het is duidelijk dat het geen goede optie is om een uitrusting van stangen en schijven mee te nemen die we thuis hebben, maar als we een set fitness elastieken hebben, zal het geen ruimte- of gewichtsprobleem zijn om ze mee te nemen.
4. Aan verschillende kwaliteiten kan worden gewerkt Fitness elastieken zijn niet alleen bedoeld om kracht en spiermassa op te bouwen ter vervanging van gewichten. Met de verschillende soorten elastieken kunnen we ook werken aan uithoudingsvermogen, flexibiliteit, coördinatie en evenwicht.
5. Ze zijn veiliger dan gewichten Trainen met fitness elastieken is minder agressief, vooral voor de gewrichten, dan trainen met gewichten, naast het feit dat als een elastiek op de grond of op een deel van ons lichaam valt, de schade die we eraan toebrengen nihil zal zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 8 kg halter.
Bovendien wordt de beweging die we met onze gewrichten maken bij het trainen met fitness elastieken op geen enkel moment geforceerd, in tegenstelling tot wat kan gebeuren met bepaalde toestellen. Daarom is trainen met fitness elastieken over het algemeen veiliger.

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen
20220706 15:18:52 PC61False0FalseTrue220102